زخم معده و ريفلاکس



شيوع زخم معده در کشور

زخم معده کلا بيماري نادري است؛ به طوري كه در ايران از هر 100 نفر، يک نفر مبتلا به اين بيماري است و اغلب افراد به سوءهاضمه دچارند و مي‌توان گفت که 80 درصد افرادي که سوءهاضمه دارند به ريفلاکس مبتلا هستند.بيماري ريفلاکس يا بازگشت موادغذايي زماني اتفاق مي‌افتد که دريچه تحتاني مري به خوبي بسته نمي‌شود و محتويات معده به مري بازمي‌گرددو حالت ترش‌کردن را به وجود مي اورد., به علاوه،‌ درد در قفسه سينه، خشونت صدا يا مشکلات بلع ،تلخي دهان و احساس سنگيني بعد از خوردن غذا نيز ممکن است اتفاق بيفتد .

دليل اصلي ريفلاکس مشخص نيست اما ممکن است فتق هياتال باشد؛ يعني وقتي قسمتي از بخش فوقاني معده از ديافراگم ، بالا بزند و اين پرده به دريچه تحتاني مري فشار وارد كند، سبب بازگشت اسيد معده به مري شود. مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف الکل، چاقي، بارداري، سيگار، خوردن ميوه‌هاي ترش، نوشابه‌هاي گازدار، غذاهاي پرادويه و حتي خوابيدن بلافاصله پس از مصرف غذا مي‌توانند موجب ريفلاکس شوند.

اقدامات درماني: توصيه به افرادي که دچار ريفلاکس مي‌شوند، اين است که حتي‌المقدور از خوردن غذاهاي آماده يا همان فست فودها اجتناب کنند. مصرف ميان‌وعده‌هاي ناسالمي چون چيپس و پفک، غذاهاي تند، شور و پرادويه را به حداقل برسانند. از مصرف چاي فراوان و پررنگ بپرهيزند و غذاهاي چرب نخورند. سعي کنند تعداد وعده‌هاي غذايي‌شان را افزايش داده اما حجم غذا را در هر وعده به حداقل برسانند. از خوردن سس گوجه‌فرنگي، ميوه و سبزي‌هاي ترش و شور جداً خودداري كنند. در ضمن، کاهش وزن، ترک سيگار و عدم مصرف الکل هم در کنترل علايم اين اختلال بسيار کمک‌کننده‌اند. اين افراد بايد از دراز کشيدن بلافاصله پس از غذا اجتناب کرده و هنگام خوابيدن از بالش بلندتري استفاده کنند، در ضمن، نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار، شکلات و غذاهاي چاشني‌دار و معطر مثل پيتزا و پرتقال براي اين افراد مناسب‌ نبوده و بايد به منظور كنترل بيماريشان، مصرف آنها را محدود كنند.

در صورت عدم درمان ريفلاکس، التهاب مري ناشي از اسيد معده موجب خون‌ريزي و زخم در آن ناحيه شده و جوشگاه‌هاي ناشي از آسيب بافتي مي‌تواند مري را تنگ کرده و مشکلات بلعي ايجاد کند

.

0 نظرات:

» نظر شما؟